Recent Comments

Today's visitors:  1
Total visitors:  52418

Förändring av bloggen

Bloggen övergår nu till privat blogg. För att se inläggen måste ni logga in. Har ni inte inloggningsuppgifter så kan ni få det av oss. Slå en signal eller skicka ett mail.

avslut

Det blev inte ett enda kort idag eftersom vi satt i möten hela dagen för att summera våra observationer gällande projektet. Det känns som att vi och manafwa-teamet är på rätt väg. Lagom till sista dagen så har även jag även börjat att få respons från gubbarna här nere, könsrollerna är strikta men börjar nog försvagas något. Vi ahr till och med sett en karl stå och hacka i risfälten....

Resan hemåt till Mbale blev spännande eftersom det kom ett fruktansvärt spöregn vilket gjorde att vägen blev hal som såpa. Tur att vi har en bra chaufför :).

Imorgon börjar vi resan till Entebbe tidigt eftersom det är landskamp i fotboll i Kampala så väntas trafiken vara intensiv. Flyget går 23.30 lokal tid d v s 22.30 svensk tid. Vi flyger från entebbe direkt till Schipool och sedan till landvetter. I åmål är vi vid kvart i fyra på söndag eftermiddag, en lång resa väntar. Imorgon blir det därför ingen blogg.

Det känns både bra och lite tråkigt att lämna det här stället. Alla människor är så vänliga och tempot går inte att jämföra emot hemma. Jag hoppas jag får mölighet att träffa alla igen oavsett om de kommer till Sverige eller om jag får ta en resa till. Ses i Sverige :).

avfallsanläggning à la Uganda

Idag var det den dagen som passade mig bäst, vi besökte en avfallsanläggnng i Mbale. Blev imponerad över hur de resonerade och hur väl det funkade trots att det såg ut som skrutt.

Dagen blev kort så vi passade även på att åka till en av fruktmarknaderna för att handla frukt till kvällen. Tyvärr är det inte säsong för mangon än med papayan och ananasen var gudomliga. Åt även en variant av apelsin som var grön i skalet även den god.

Imorgon är det dags för wrap-up meeting med teamet i Manafwa. På eftermiddagen är det bokat underhållning så vi får se när vi kommer därifrån på eftermiddagen/kvällen. Allt är ju african-time. Det är som de säger till oss svenskar: "you have the clock, we have the time". Tänkvärt.

något steg framåt

Det känns som vi haft en lyckad dag på skolan i Mayenze. Vi fick sagt det vi ville och fick respons från lärare och styrande. Vilken hierarki det finns här...

Imorgon är vi kvar i Mbale och då skall vi till deras recycling-center. Skall bli spännande att se kontrasten till Östby och vårt svenska system.

Skriver mer imorgon då det varit en lång dag med bilåkande som nu börjar sätta sig i kroppen på oss alla.

ugandisk massage

Idag fick vi oss alla en riktigt omgång av ugandisk massage d v s bilåkande på mycket dålig väg. Vi åkte upp till Budoda till ett område där ett jordskred gick strax efter midsommar i år. Det var svårt att fatta på plats hur detta kan ha gått till. Denna gången var det bara 4 som omkom förra gångenvar det över 400 vara 350 elever som satt i en skola som var i vägen för skredet.

Annars var dagen lugn eftersom det idag firades Independance Day i hela Uganda. Vi följde upp på ett par mindre projekt med föräldralösa barn, donerade getter och grisar till två andra grupper.

Jag har börjat landa i verkligheten och tog chansen att prata med de två unga tjejer från Åmål som är volontärer i Manafwa. Man får verkligen en annan syn på livet efter en sådan här resa. Det går inte att beskriva utan man måste uppleva det. Matilda och Annika jobbar på var sin skola och har 120 elever i klassen. Där funkar bara katederundervisning och det är en väldig pli på ungarna :).

Dags för lite mat, idag blir det Kofta :).

första dagens allvar

Idag mötte vi upp Grace och begav oss mot Mayenze och Bubolo. Som vanligt så blev det "african time" d v s vi blev sena till vårt första möte på grund av att bensinmacken inte hade någon bensin så vi fick leta efter detta först i Mbale.

Förmiddagen ägnades åt att skaka hand med diverse höjdare i Manafwa district, läs kommun. Det var också ett otal gästböcker som var tvugna att signeras av de selebra gästerna.

Lunchen blev afrikansk idag, ris, matoke (kokbanan), kyckling, nötkött, avokado och majsbröd. Det var gott att änligen få äta en grönsak, vi undviker annars alla grönskaker som ej är kokta på grund av risken för salmonella.

Idag blev även första gången på en afrikansk toalett d v s ett bås med betongolv s om det är ett hål i mitten på samt på vardera sida om hålet är det uppgjutet två fotavtryck som visar vart man skall ställa sig. En av bilderna visar toaletten. Detta var kommunens toalett så den var riktigt fin :).

Så här ett par dagar in på resan så börjar intrycken fastna och man börjar fundera över hur det egentligen är. Ibland så känner man totalt handlingsförlamad över det man ser och i andra stunden så känner man att man vill kunna göra något för att hjälpa till.

Det man slås av dock är hur glada människorna är och hur viktiga de sociala banden är. Lars Anders berättade att han hade frågat en av afrikanerna när de var i åmål vad han tyckte om Åmål. Han sa att han tyckte att det var väldigt väordnat men han undrade över var alla glada barnen var.... Vilken paradox.

Nu är det iväg till kvällsmöte med gruppen. Imorgon blir det åter lite sightseeing då vi skall till ett område som i våras drabbades hårt av jordskred.

Turist i afrika

Åter på hotellet efter en dags turistande runt Mbale. Vår chaufför Julius tog oss till Sipi Falls och vi fick en härlig naturupplevelse. Mango, papaya, avokado, kaffe, jätte-julstjärna, kassava, jams och faktiskt tagetes med mera. Mycket folk är det också och en hel del kor och getter samt en och annan gris.

Det har varit varmt idag och det går åt en hel del vatten. Folk är mycket vänliga men man får passa sig så att de inte gör något som kan innebära pengar i fickan. Kerstin fick hjälp av en kille på vår skogspromenad och då är det bara att ge dricks. 1000 uganda schilling tjänade han. Kanske kan låta mycket men det är 2,50 kr i svenska. De allra fattigaste här skrapar ihop 500 schilling på en dag och får för detta ett mål mat för dagen, det är 1,25 kr...

Vi har inte vågat oss på någon afrikansk mat än men det kan det nog bli imorgon. Då firar nämligen hela Uganda sin Independance day, det är då 50 år sedan de blev självständiga. Vi är bjudna på stor fest i Bubolo. Imorgon börjar även vårt arbete med avfallshantering och återvinning vid en skola i Mayenze. Det skall bli spännande att se hur långt de har kommit sedan de besökte Åmål i maj i år.

Jag har lagt upp några bilde i albumet men eftersom uppkoppligen är seg och något opålitlig på grund av alla strömavbrott så blev det inte fler än fyra. Det är en utsiktsbild, en bild på när Dan visar ett gäng barn att de fastnade på bild, en bild på mitt rum samt en bild på tre livsnödväniga ting här i uganda - vatten, solskydd och myggmedel :).

Skall nu ner för ett kvällsmöte med gruppen kring hur vi skall lägga upp morgondagen. Hörs imorn!

en lång resa

Så var man i Uganda till slut efter allt planerande. Det känns inte som att det är på riktigt och intrycken har varit väldigt många idag. Det känns som om man är i en film.

Resan ner var lång och nu så hoppas jag på några timmars sömn efter nästan 1,5 dygns resande. Hotellet är bra och de har en bra restaurang vilket känns bra.

Tyvärr så funkar det inte telefonmässigt så det får bli att jag meddelar mig med bloggen och mail under tiden här.

Imorgon har vi en sightseeingdag innan allvaret börjar med vårt projekt. Vi skall till Sippy falls, fina vattenfall och fin natur. Kanske blir det även en tur på någon lokal marknad. Jag är på jakt efter ett par skinnsandaler.

Dags att stoppa myggnätet runt sängen och få sig en blund. God natt så skriver jag några rader imorgon.

Packat och klart!

Så var väskan packad och färdig. Imorgon åker jag och tre andra personer från Åmåls kommun till Uganda. Där väntar en skola och ett avfallsprojekt på oss. Passande nog visas ett naturprogram från Uganda och det ser lovande ut, längtar faktiskt till att komma ner dit.

Jag hoppas på att kunna lägga in lite text oc h någon bild efter dagarnas äventyr men först väntar en lång resa på oss imorgon.

Royal Botanic Garden

Vi har precis avslutat vår promenad genom den botaniska trädgården i Edinburgh. Jättefina trädgårdar och många sorters växter. Särskilt är variationen av rhodedendron imponerande, tänk om vi varit här när de blommade.... Det är ett tips om inte annat. Nu skall vi börja dra oss mot flygplatsen. Det blir en sen natt eftersom planet landar 23.30 lokal tid. Borta bra men hemma bäst och det skall bli gott att komma hem till hus och se hur Mackan har det. Ozzy vet vi har haft det jätteroligt hos svärmor och svärfar :).

Summasumarum så har det varit en fin resa och vi är båda överens om att Edinburgh har varit en av höjdpunkterna och värt att återse. Staden är ett perfekt resemål för en långhelg.

Mot Edinburgh

Idag är slutstation Edinburgh och flygplatsen för att lämna åter vår lilla svarta Astra. Vi tog vägen genom Loch Lomond nationalpark och förbi Stirling. I Stirling blev det tyvärr inte så mycket tid men vi hann se The William Wallace Monument och att ta en snabbtitt på slottet som ligger väldigt fint på en klippa i stan.

I vår jakt på restaurang på kvällen så gick vi förbi Hilton och gissa vad vi hittade där...... En buss från Grums, det är till att bo fint om man kommer från Grums...

West Coast Railways

En tur med ånglok från Fort William till Mallaig på skottska västkusten stod på schemat idag. Vi hade åter tur med vädret under resan. På vägen passerade vi den berömda viadukten och The Glenfinnan Monument. Tåget verkar vara en riktig sevärdhet för det orsakade en del trafikstockning på alla möjliga ställen när folk fick för sig att stanna och vinka. Tåget finns  ju med i Harry Potter och det gör sitt till, vi såg en och annan trollkarl på tåget också.

På väg söderut

Nu har vi vänt söderut från Inverness och ner till Fort William. Vi hann på förmiddagen med ett slott samt trädgård, Cawdor Castle strax öster om Inverness. Jättefin trädgård och framförallt en mycket speciell naturträdgård med en liten bäck och återigen stora träd.

Skottland verkar vara ett tillhåll för svenskar, av den äldre kategorin. Härligt att höra "svengelskan" lite överallt :). Ikväll är det boende och middag i Fort William för att imorgon åka ångtåg ut mot västkusten.

En ny favorit

Igår eftermiddag kom vi åter till Inverness och staden var lika mysig som förra gången vi var här. Vid middagen fick Daniel en ny favorit, The Black Isle - Red Kite. En lokal och ekologisk ale som föll honom i smaken. Lite konstigt var det att innehållsförteckning och bäst före datum stod på svenska?!? Kanske har flaskan varit i Sverige och vänt...

Whiskeyprovning

Det blev ett tidigt intag av whiskey idag. Vid kl. 10 fick vi oss en rundtur på Aberlour Distillery och därefter en provning av 5 olika sorter samt 1 glas new spirit, 90%-ig dirket från processen . Även om Aberlour inte är någon självklar favorit så var det fascinernade hur de olika smakerna kommer fram och hur stor skillnad det är på olika sorter.

Mot Inverness....

Strandpromenad i solen

Nu har vi lämnat Grantown och detta mycket nöjda. Förmiddagen tillbringade vi i Culbin Forest på kusten mellan Nairn och Elgin. Vi fick oss en fin skogstur och en fantastisk promenad och lunch på sandstranden längs Moray Firth i solen. Fint sällskap blev det också, en säl följde oss nyfiket längs stranden cirka 30 m ut i vattnet.

Macallan Distillery var nästa stopp på turen, tyvärr var alla visningar fullbokade denna dag. Istället blir det Aberlour Distillery i just Aberlour imorgon fm innan vi ger oss av mot Inverness.

Nu väntar middag på The Mash Tun och deras digra whiskey-sortiment.

Ha det gott!

Grantown-on-Spey

Denna dag åkte vi inte vidare till nästa ställe utan vi stannade i området kring Grantown. Regnet föll under förmiddagen så vi åkte en sväng söderut till byn Boat-of-Garten i jakt på hyrställe för cyklar. Vi fick tips om ett ställe i just Grantown vilket visade sig vara kanon. Fina moutainbikes och cykelvägar samt en splirrans ny moutainbikebana med olika typer av hinder. Då kan man stå ut med regnet :).

Lunch blev det på Macleans Highland Bakery - 6 glada tanter i stråhatt serverade soppa och hembakat, ett måste om man besöker Grantown.

En födelsedagsmiddag blev det på Garth Hotell, mycket mat och väldigt gott. Dessutom bjöd de på ett glas vin och en öl, utan att veta det men dock.

Imorgon bär det av norrut mot Aberlour och Macallan Distillery. Daniel får sin whiskey och Veronica får sätta sig bakom ratten. Vi kommer dessutom att bo på whiskeybaren The Mash Tun och i "The Macallan room".

Tur med vädret

Efter ett trevligt boende med fin frukost på Knockendarroch hotell besökte vi Pitlochrys huvudattraktion - en fisktrappa. 4338 fiskar har passerat under säsongen, låter lite lite med tanke på älvens storlek. Kan det vara så att de tar så hutlöst betalt för fiskekorten för att det inte finns någon fisk....

Vi verkar ta med oss det fina vädret längs vägen och vi fick ett mycket fint besök vid en av Skottlands främsta vykortsbilder, Queens View.

De byar vi varit i idag har inte varit lika mysiga på grund av turist-isering, är det ett ord tro? De kommande två dagarna kommer vi att bo i Grantown-on-Spey invid Speyflodens strand. Imorgon kan det bli lite av varje då det finns en äventyrscamp utanför byn. Kanske får ni se Daniel köra pony-trekking :). Det finns mycket att välja på: mountainbike, fisk, kajak, lerduveskytte, golf mm.

Dagens höjdpunkt: souvenirbutiken vid Queens View, det de inte hade finns inte.

Dagens trend: outletbutiker för vildmarks- och sportkläder, de finns överallt och ofta i flertal i varje by.

Dagens flit: mannen som klippte gräsmattan utanför ett av hotellen, tänk om han hade sett vår gräsmatta......

Skogar och mysiga byar

I förmiddags hämtade vi ut vår bil på flygplatsen och gav oss norrut mot Perth, Dunkeld och Pitlochry. Dagens höjdare var utan tvekan byn Dunkeld. En jättemysig by med bland annat en gammal katedral och enorma träd. Vi gick även en tur till the Hermitage, ett skogsområde i närheten med vattenfall och återigen många och mycket gamla träd. Det var en riktig trollskog. Till sist nådde vi byn Pitlochry och Knockendarroch hotell. Kvällen har nu avslutats med en rejäl angus-biff på en mysig restaurang i byn.

Här följer några andra reflektioner från dagen:

Dagens överraskning - engelsmännen har upptäckt att plastgolv passar bra på en toalett.

Dagens spänningsmoment - Veronica testar vänstertrafik.

Dagens flyt - uppgradering av hotellrummet från standard till supreme.

Dagens oflyt - vi fick reda på att det skulle kosta 75 pund/dag (läs cirka 800 kr) för att testa fiskespöt....

Stort och gammalt träd - liten och ung (....) människaKnockendarroch hotell

The Old Mill i PitlochryThe Hermitage utanför Dunkeld

Detta måste upplevas

Efter några vändor upp och ner längs en gata med retauranger bestämde vi oss för pasta på en italiensk restaurang. Den låg på en mysig gata med en liten uteservering.

Efter maten väntade en kö på en km till Military Tatoo, räknade lite snabbt på antalet och fick det till att 9000 fick plats på läktarna. När det väl drog igång så gick tiden väldigt snabbt, vi båda tyckte att det var mycket bra. Att få till en show som innehåller så många deltagare och moment var riktigt imponerande.